BDAR
gdpr

Jūsų asmens duomenų valdymas

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų naudojimo taisyklėmis.


Azartiniams lošimams Lietuvoje – 20 metų

Data

2021 07 01

Įvertinimas
0
2001 I-oji komisija - Copy II sumažinta kita.jpg

Šiandieną mums itin džiugios ir svarbios šventės – Lošimų priežiūros tarnybos veiklos 20 metų Jubiliejaus –

proga dalinamės pirmosios Valstybinės lošimų priežiūros komisijos pirmininko Česlovo Kazimiero Blažio prisiminimais ir sveikinimo tekstu.

"Lygiai prieš 20 metų, 2001 m. birželio mėnesį, iš Prezidentūros sulaukiau pasiūlymo dirbti naujai kuriamoje Valstybinėje lošimų priežiūros  komisijoje.  Pasiūlymas man pasirodė įdomus – sutikau ir 2001 m. liepos 11 d. Prezidento dekretu buvau paskirtas šios Komisijos nariu. Tuo pačiu dekretu į Komisiją buvo paskirtas ir žinomas finansininkas Petras Navikas. Prieš tai Komisijos nariais jau buvo paskirti: Ministro Pirmininko birželio 20 d. potvarkiu – žurnalistas Eduardas Eigirdas, bei liepos 1 d. ekonomistas Jonas Ragauskas, o Seimo Pirmininko liepos 9 d. Potvarkiu – ekonomistai Ilona Gajauskienė ir Vytautas Janulis. Taip buvo suformuotas unikalus Lietuvoje valstybinis darinys, pagal 2001 m. gegužės 17 d. priimtą Azartinių lošimų įstatymą privalantis prižiūrėti ir kontroliuoti lošimus organizuojančių subjektų veiklą, siekiant užtikrinti lošėjų ir lošimų organizatorių interesų bei jų teisių apsaugą, nustatytos pagrindinės Komisijos funkcijos.

Pirmasis Komisijos posėdis įvyko 2001 m. liepos 17 d. Finansų ministerijos patalpose. Jame buvau išrinktas Komisijos pirmininku. Pirmininko pavaduotoju buvo paskirtas V. Janulis, Komisijos sekretoriumi – J. Ragauskas. Be to, buvo apibrėžti pirmaeiliai organizacinio pobūdžio darbai: įregistruoti įstaigą, susirasti ir įsikurti patalpose, Pasitvirtinti Komisijos administracijos struktūrą, surasti kandidatus į administracijos etatus. Laukė rimtas darbas paruošti poįstatyminius teisės aktus, būtinus Įstatymui realizuoti. Netikėtai ypatingi sunkumai kilo ieškant tinkamų patalpų. Pradžioje laikinai buvome priimti atsilaisvinusiose patalpose (4 kabinetai) prie Agrarinės ekonomikos instituto Kudirkos g. 18, o vėliau, nuo rugsėjo 24 d., įsikūrėme buvusio bendrabučio Algirdo g. 31, pirmojo aukšto dešimtyje kabinetų.

Jau patalpų paieškų laikotarpi pajutome atitinkamo dėmesio stoką iš steigėjo (Vyriausybės) pusės. Tuomet ne kartą pagalvojau, jog panašūs organizaciniai klausimai sėkmingiau sprendžiami garsiųjų medžioklių metu. Deja, medžiotoju nebuvau...

Lygiagrečiai vyko ir kiti darbai – administracijos darbuotojų paieška, poįstatyminių aktų kūrimas. Jau liepos mėnesio pabaigoje – rugpjūčio pradžioje pradėjo dirbti pirmieji administracijos darbuotojai – Lolita Bareikienė, Vytautas Skapcevičius, Laura Milašiūtė, Andrius Karaliūnas, Audrius Surgėlas, Algirdas Grigas, Henrichas Gervelianec, Zosė Gražina Štuopienė. Jiems ir vėliau į darbą priimtiems žmonėms nuoširdžiausia padėka už bendras pastangas naujoje netradicinėje veiklos srityje - daugiausia jų pastangomis Komisijos veikla tapo pakankamai efektyvi įgyvendinti įstatymines nuostatas.

Visi dirbome įtemptai, nes iš vienos pusės spaudė verslininkai, siekdami pradėti legalų verslą, o iš kitos pusės, matyt, kai kuriems verslininkams įtakojant, spaudė politikai. Dar kaip reikiant nepradėjus veiklos, 2002 m. pradžioje buvau iškviestas į Seimą su ataskaita, kur plenariniame posėdyje teko išklausyti kai kurių Seimo narių kritiką už nelankstymą ir neva kai kurių azartinių lošimų sektorių protegavimą. Aiškiai jautėsi kai kurių verslininkų  pastangos siekti savo tikslų per atskirus politikus, kas išliko ir iki šių dienų. Tokie verslo atstovai savo tikslų siekė ir mėgindami įtakoti atskirus Komisijos narius ar administracijos tarnautojus.

Nepaisant organizacinių sunkumų (tokiai atvejais – neišvengiamų), jie buvo įveikti ir jau 2001 m. pabaigoje buvo išduotos pirmosios licencijos – spalio 19 d. estų steigėjų UAB „Olympic Casino Group Baltija“, o kiek vėliau ir lietuviško kapitalo bendrovei iš Klaipėdos UAB „Nesė“. 2002 m. jau išduota 16 licencijų ir 11 leidimų atskiroms lošimų organizavimo vietoms. Vasario 8 d. išduotas pirmasis leidimas atidaryti lošimo automatų saloną (UAB „Olympic Casino Group Baltija“), o vasario 22 d. – pirmasis leidimas atidaryti lošimo namus (UAB „Nesė“).

Komisijos išduodamų licencijų, o ypač leidimų skaičius pastoviai augo iki 2004 m., kuomet stabilizavosi, atsiradus pirmiesiems azartinių lošimų rinkos Lietuvoje pilnėjimo požymiams. Šiek tiek stabilizavosi ir šią verslo sritį reguliuojanti teisinė bazė, nors ji neišliko stabili ir iki šių dienų.

Susiformavusi šalyje azartinių lošimų padėtis aiškiai parodė, kad ši verslo sritis, nors ir turinti padidintos rizikos elementus visuomenės gerovės bei sveikatos, o taip pat kriminogenine prasmėmis, tinkamai ją prižiūrint bei organizuojant nėra pavojinga visuomenei. Slenkant metams, man darėsi vis aiškiau, kad keistina ir priežiūros bei kontrolės struktūra bei jos veiklos principai. Komisija, kaip savarankiška institucija, buvo reikalinga pradžioje, kai nebuvo aišku, kuria kryptimi vystysis azartinių lošimų verslas, kokia bus jo įtaka visuomenine prasme, kai šalyje nebuvo reikiamų šios srities specialistų. Vėliau, pilnai susiformavus Komisijos administracijai, jos tarnautojams įgijus pakankamos kvalifikacijos, pastebimai padidėjo kokybinis atotrūkis tarp Komisijos narių ir administracijos tarnautojų, vis dažniau iškildavo derinimo problemų. Komisijos nariai tapo lyg ir nereikalingu antstatu.

Tai atsitiko ir dėl to, kad komisijos narių kvalifikacija augo žymiai lėčiau, o prie to prisidėjo ir didelis narių tekamumas - iki 2008 m. Komisijos nariais buvo paskirta 12 asmenų. Didžiausia kaita buvo tarp Ministro Pirmininko skiriamų – pasikeitė net 7 asmenys. Bendrai šios pareigos dažniausiai buvo skiriamos už partinius ar kitokius praeities nuopelnus arba kaip tramplinas tolimesnei karjerai. Vis tik reikia pažymėti, kad dauguma Komisijos narių sąžiningai pagal savo sugebėjimus vykdė pareigas. Tiesa, su dviem Komisijos nariais teko atsisveikinti prieš jų norą už veiklą, prieštaraujančią valstybės tarnautojo, dirbančio tokioje specifinėje institucijoje, statusui. Vienas jų, matyt padaręs atitinkamas išvadas, pasuko į politiką ir sėkmingai tęsia politiko karjerą.

Mano pasisakymai dėl radikalios azartinių lošimų kontrolės ir priežiūros institucijos reformos susilaukdavo kai kurių Komisijos narių aštrių prieštaravimų, - dauguma buvo suinteresuoti išlaikyti esamą statusą. Tai, matyt, turėjo įtakos, kad mano kadencija 2008 m. nebuvo pratęsta ir tai neleido man užbaigti savo misijos, reformuojant Komisiją.

Vis tik tai buvo atlikta vėliau – Komisija buvo panaikinta, o azartinių lošimų organizavimo veiklą prižiūri ir kontroliuoja įstaiga prie Finansų ministerijos.

Sveikindamas minimo jubiliejaus proga aš ir noriu palinkėti tarnybos darbuotojams visokeriopos sėkmės tęsiant ir gerinant Komisijos pradėtus darbus.“

Česlovas Kazimieras Blažys