2024-01-23

2023 metų apžvalga dėl pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų laikymosi

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymu (toliau – PPTFPĮ), azartinius lošimus ir loterijas organizuojančios bendrovės yra įpareigoti subjektai vykdyti PPTFPĮ reikalavimus, skirtus pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijai (toliau – PPTFP) užtikrinti. Lošimų priežiūros tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Priežiūros tarnyba), kaip viena iš PPTFP įgyvendinimą Lietuvoje atliekančių institucijų, vykdo prižiūrimų ūkio subjektų veiklos, susijusios su PPTFP reikalavimų užtikrinimo įgyvendinimu, kontrolę. Priežiūros tarnyba prižiūri azartinius lošimus ir loterijas organizuojančių bendrovių veiklą, susijusią su PPTFP priemonių įgyvendinimu, vertina šių bendrovių PPTFP kontrolės ir priežiūros procesų veiksmingumą bei tinkamumą,  konsultuoja prižiūrimas bendroves PPTFP įgyvendinimo klausimais.

2023 metais Priežiūros tarnyba atliko 4 planinius patikrinimus, kurių metu buvo tikrinta, ar ūkio subjektų pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo tvarkos užtikrina tinkamą pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikos valdymą, ir 11 neplaninių patikrinimų dėl galimų PPTFPĮ pažeidimų.

2023 metais konstatuoti šių PPTFPĮ straipsnių pažeidimai, nustatyti dviejų planinių patikrinimų ir dviejų neplaninių patikrinimų metu:

- PPTFPĮ 9 straipsnio 17 dalies (ūkio subjektas neužtikrino, kad klientų tapatybės nustatymo metu pateikti dokumentai, duomenys ar informacija būtų tinkami ir aktualūs (disponavo negaliojančiu lošėjo asmens tapatybės dokumentu);

- PPTFPĮ 19 straipsnio 4 dalies (ūkio subjektas neužtikrino tinkamo ir teisingo PPTFPĮ  9 straipsnio 9 dalyje nurodytų asmenų, operacijų ir sandorių registracijos žurnalo pildymo ir tvarkymo, tai yra nebuvo pildomi privalomi duomenys – pilietybė, sumos įmokėjimo, laimėjimo išmokėjimo laikas);

- PPTFPĮ 29 straipsnio 1 dalies 2, 3, 6, 7, 8, 9  punktų pažeidimai (ūkio subjektai neužtikrino, kad būtų nustatytos atitinkamos vidaus kontrolės procedūros, susijusios su  PPTFPĮ reikalavimais).

PPTFPĮ pažeidimai nustatyti patikrinus azartinius lošimus organizuojančias bendroves.

Konstatuojant pažeidimus, susijusius su vidaus kontrolės procedūromis, nustatyta, kad prižiūrimų ūkio subjektų PPTFP priemonių įgyvendinimo tvarkos neapima visų PPTFPĮ numatytų privalomų vidaus kontrolės procedūrų, ypač susijusių su rizikos vertinimu ir valdymu, atsižvelgiant į PPTFPĮ 29 straipsnio 2 dalyje nustatytas rizikos rūšis (kliento rizika; produktų, paslaugų rizika ir (arba) operacijų rizika; šalies ir (arba) geografinio regiono rizika), taip pat susijusių su dalykinių santykių ir (arba) operacijų stebėsenos organizavimu, PPTFP registracijos žurnalų tvarkymu, PPTFPĮ nurodytos informacijos saugojimu, kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo informacijos atnaujinimu, PPTFP mokymų darbuotojams organizavimu.

Tinkamai parengtos PPTFP tvarkos, tiksliai įvardinti veiksmai ir numatytos rizikos, susijusios su PPTFP įgyvendinimu ūkio subjektuose, gebėjimas jas vertinti ir valdyti, tinkamai apmokyti darbuotojai, žinantys tikslias savo teises ir pareigas, tinkamai pildomi žurnalai įgalina užkirsti kelią ar bent sumažinti pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo riziką azartinius lošimus ir loterijas organizuojančiose bendrovėse.

Priežiūros tarnyba suteikė 23 konsultacijas, susijusias su PPTFPĮ reikalavimų įgyvendinimu, tiek prižiūrimiems ūkio subjektams, tiek fiziniams asmenims. Aktualūs klausimai tai, ar turi teisę azartinius lošimus organizuojančios bendrovės prašyti pateikti piniginių lėšų, naudojamų pildant lošėjo lošimų sąskaitą ir atliekant statymus nuotoliniame lošime, kilmės įrodymus; dėl įtartinų piniginių operacijų nustatymo kriterijų, dėl įpareigotojo subjekto pareigų.