Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pasitarimas

2024-05-09, 10:00

 

Svarstomi klausimai:

1. Dėl atliktų UAB „Baltic Bet“ neplaninių specialiųjų patikrinimų pagal 2023 m. lapkričio 28 d. pavedimą patikrinti Nr. PT-43 ir 2023 m. gruodžio 28 d. pavedimą patikrinti Nr. PT-46. Lošimų priežiūros tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Priežiūros tarnyba) lošimų organizatoriui UAB „Baltic Bet“ (toliau – ir Bendrovė) skyrė 30 000 Eur baudą už Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo (toliau – ALĮ) 18 straipsnio 1 dalies pažeidimą. 2023 m. spalio 27 d. ir 2023 m. lapkričio 20 d. Priežiūros tarnyboje buvo gauti pareiškėjų V. P. ir D. J. (toliau kartu – Pareiškėjai) skundai dėl UAB ,,Baltic Bet“ veiksmų ribojant lažybų statymus. Pareiškėjas V. P. skunde nurodė, kad prisijungęs prie savo lošėjo paskyros Bendrovėje Optibet pastebėjo, kad jo statomos sumos yra ribojamos, jam leidžiama atlikti apie 0,5 Eur statymą. Pranešęs apie tai Bendrovei gavo atsakymą, kad Bendrovė gali riboti jo statymus savo nuožiūra pagal Bendrovės reglamentą. Kartu su skundu Pareiškėjas V. P. pateikė Bendrovės 2023 m. spalio 18 d. el. paštu jam siųsto pranešimo kopiją (atsakymą į Pareiškėjo V. P. paklausimą), kuriame Bendrovė nurodė, kad Pareiškėjo V. P. sumos buvo apribotos vadovaujantis Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo 2 straipsnio 1 dalimi, UAB „Baltic Bet“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento (toliau – Reglamentas) priedo Nr. 1 „Nuotolinio lošimo lažybų organizavimo taisyklės“ (toliau – Priedas Nr. 1), patvirtinto Lošimų priežiūros tarnybos direktoriaus 2021 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. DIE-95, 9 ir 32 punktais, Nuotolinio lošimo sutarties 1 ir 14 punktais bei Lietuvos Respublikos teismų suformuota teisės aiškinimo ir taikymo praktika. Pareiškėjas D. J. pranešime dėl Bendrovės veiksmų taikant apribojimus jo paskyrai interneto svetainėje www.optibet.lt. nurodė, kad minėtoje svetainėje siūlomoje sporto pasiūloje didžiausias jam leidžiamas atlikti statymas yra 1 Eur. Pareiškėjui D. J. susisiekus su Bendrovės atstovais, šie patvirtino kad apribojo jo statymų sumas ir kad Bendrovė tai gali daryti pagal Reglamentą. Pareiškėjas D. J. kartu su Pranešimu pateikė Bendrovės atsakymo dėl Pareiškėjui D. J. taikomų ribojimų pagal reglamentą kopiją. Įvertinus surinktą informaciją pradėti du Bendrovės neplaniniai patikrinimai. Atsižvelgiant į tai, kad minėtus neplaninius specialiuosius patikrinimus Priežiūros tarnyba pradėjo dėl to paties ūkio subjekto (Bendrovės) ir dėl to paties patikrinimo objekto (t. y. siekiant patikrinti, kaip Bendrovė laikosi ALĮ 18 straipsnio 1 dalies, kurioje nustatyta, kad lošimai organizuojami pagal lošimo reglamentą, reikalavimų), Priežiūros tarnyboje buvo priimtas sprendimas pradėtus Bendrovės neplaninius specialiuosius patikrinimus sujungti į vieną neplaninį specialųjį patikrinimą. Atlikus Bendrovės neplaninį specialųjį patikrinimą, Priežiūros tarnybos direktoriaus 2024 m. gegužės 9 d. įsakymo Nr. DIE-252 2 punkte konstatuota, kad Bendrovė, patvirtindama (duomenys neskelbtini) ir remiantis (duomenys neskelbtini) priėmusi sprendimą apriboti 121 lošėjui, įskaitant Pareiškėjus, maksimalias statymų sumas, pažeidė ALĮ 18 straipsnio 1 dalį (lošimai organizuojami pagal lošimo reglamentą).

Pranešėjai:
    Dalyviai:

      2. Dėl atlikto tyrimo pagal 2023 m. spalio 23 d. pavedimą atlikti tyrimą Nr. PAT-65. Priežiūros tarnyba elektroniniu laišku buvo informuota, kad 2023 m. spalio 5 d. Eurolygos rungtynių metu (duomenys neskelbtini) savo socialinių tinklų Facebook ir Instagram paskyrose reklamavo Betsafe statymus ir skatino lošti. Kartu su elektroniniu laišku pridėtos nuotraukos su užfiksuota skelbta informacija. Siekiant patikrinti gautą informaciją, 2023 m. spalio 23 d. buvo pradėtas tyrimas pagal pavedimą atlikti tyrimą Nr. PAT-65. Iš surinktos tyrimo medžiagos nustatyta, kad 2023 m. spalio 5 d., spalio 13 d. ir spalio 17 d. (duomenys neskelbtini) socialinių tinklų Facebook ir Instagram paskyrose (toliau –paskyros) užfiksuotos skelbtos lažybų kortelės, ant kurių matyti nesunkiai identifikuojamas prekių ženklas – betsafe, kuris yra „Lošimų strateginė grupė“, UAB prekių ženklas, ir papildoma informacija. Tyrimo metu (duomenys neskelbtini) patvirtino, kad jis yra socialinio tinklo Facebook paskyros, pavadinimu (duomenys neskelbtini), tiek socialinio tinklo Instagram paskyros, pavadinimu (duomenys neskelbtini), valdytojas. (duomenys neskelbtini) neginčijo fakto, kad skelbė lažybų kortelių ekrano nuotraukas bei patvirtino esantis atsakingas už skelbtą informaciją, tačiau nurodė, kad tai darė norėdamas su savo sekėjais pasidalinti sėkmingais statymais, nenorėjo viešinti bendrovės prekių ženklo. Pažymėjo, kad jis neturi sąsajų su bendrove. Įvertinus Priežiūros tarnybos surinktą informaciją, akivaizdu, kad Priežiūros tarnybos užfiksuotą ir (duomenys neskelbtini) skelbtą informaciją, kur matyti lažybų kortelės ir kita papildoma informacija, galima susieti su lošimo organizatoriaus „Lošimų strateginė grupė“, UAB prekių ženklu bei tuo, kad skelbiant minėtą informaciją ne lošimo organizatoriaus interneto svetainėje, buvo skatinama dalyvauti bendrovės organizuojamuose lošimuose, kas yra draudžiama pagal ALĮ 10 straipsnio 19 dalį. Be to draudžiama ir tokių lošimų reklama. Skelbta informacija sietina su lošimo organizatoriaus „Lošimų strateginė grupė“, UAB prekių ženklu pirmiausia dėl to, kad lažybų kortelės yra minėtos bendrovės, ant lažybų kortelių galima nesunkiai identifikuoti bendrovės prekių ženklą – betsafe. Tyrimo metu nustatyta, kad už skelbtą informaciją yra atsakingas (duomenys neskelbtini). Konstatuota, kad (duomenys neskelbtini) yra atsakingas už 2023 m. spalio 5 d., spalio 13 d. ir spalio 17 d. (duomenys neskelbtini) socialinio tinklo Facebook paskyroje, pavadinimu (duomenys neskelbtini), ir socialinio tinklo Instagram paskyroje, pavadinimu (duomenys neskelbtini), skelbtą informaciją su lažybų kortelėmis ir papildoma informacija, sietiną su „Lošimų strateginė grupė“, UAB, atkreipiančią dėmesį į „Lošimų strateginė grupė“, UAB, „Lošimų strateginė grupė“, UAB teikiamas lošimų paslaugas, skatinančią apsilankyti vietose, kuriose „Lošimų strateginė grupė“, UAB teikia lošimų organizavimo paslaugas, dalyvauti lošimuose ir „Lošimų strateginė grupė“, UAB“ reklamavimą, tuo pažeidžiant ALĮ 10 straipsnio 9, 9-1 ir 19 dalių reikalavimus. Nutarta atsakingam asmeniui – (duomenys neskelbtini) surašyti administracinio nusižengimo protokolą už ANK 134 straipsnio 8 dalies pažeidimą (Azartinių lošimų organizavimo tvarkos pažeidimas arba lošimo reglamento pažeidimas) dėl konstatuoto azartinių lošimų organizavimo tvarkos pažeidimo.

      Pranešėjai:
        Dalyviai:

          3. Dėl atlikto ,,Euloto“, UAB planinio patikrinimo pagal 2023 m. rugpjūčio 18 d. pavedimą patikrinti Nr. PT-26. Patariamajai komisijai sprendimui dėl baudos skyrimo ir jos dydžio nustatymo priimti (toliau – Komisija) buvo perduotas Priežiūros tarnybos direktoriaus 2024 m. vasario 15 d. įsakymas Nr. DIE-99 „Dėl atlikto ,,Euloto“, UAB planinio patikrinimo pagal 2023 m. rugpjūčio 18 d. pavedimą patikrinti Nr. PT-26“ (toliau – Įsakymas), dėl ,,Euloto“, UAB (toliau – Bendrovė) galimų Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo (toliau – PPTFPĮ) 19 straipsnio 1 dalies, 5 dalies ir 12 dalies, Piniginių operacijų, sandorių ir klientų registracijos žurnalų tvarkymo taisyklių, patvirtintų Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2017 m. rugsėjo 4 d. įsakymu Nr. V-129 ,,Dėl piniginių operacijų, sandorių ir klientų registracijos žurnalų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – FNTT taisyklės), 5.2 papunkčio ir 6 punkto pažeidimų. Įsakymu nustatyta, kad tvarkomi PPTFP registracijos žurnalai neatitiko PPTFP reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, tai yra: - Bendrovė turi ir tvarko Klientų, laimėjusių didesnės kaip 1 000 eurų vertės laimėjimą, registracijos žurnalą (PPTFPĮ 19 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta tvarkyti PPTFPĮ 9 straipsnio 10 dalyje nurodytų asmenų, operacijų ir sandorių registracijos žurnalą), kuriame nėra ir nenumatyta fiksuoti laiminčio bilieto (teisę į laimėjimą įrodančio dokumento), kai FNTT taisyklių 5.2 papunktis nurodo, kad į minėtą žurnalą įrašomi duomenys ,,apie piniginę operaciją arba sandorį – sandorio atlikimo data, turto, dėl kurio sudaromas sandoris, apibūdinimas (pinigai, nekilnojamasis turtas ir panašiai) ir jo vertė (pinigų suma, valiuta, kuria atliekama piniginė operacija ar sandoris, turto rinkos vertė ir panašiai)“; - Bendrovės Pranešimų Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai bei įtartinų piniginių operacijų ir sandorių registracijos žurnale nenumatyta registruoti FNTT taisyklių 5 punkte nurodytus duomenis (kliento duomenis (vardas, pavardė, asmens kodas (užsieniečio – gimimo data), pilietybė) ir duomenis apie operaciją arba sandorį), kaip nurodyta FNTT taisyklių 6 punkte (,,<...> be duomenų, nurodytų Taisyklių 5 punkte, papildomai įrašomi duomenys apie naudos gavėją <...>“). Komisijai perduotame Įsakyme nurodyta, kad Bendrovės tvarkomas PPTFP registracijos žurnalas neatitiko PPTFP reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, tai yra Bendrovės Klientų, laimėjusių didesnės kaip 1 000 eurų vertės laimėjimą, registracijos žurnale neregistruojamas laimintis bilietas (turtas, dėl kurio sudaromas sandoris) ir laimintis loterijos bilietas nesaugomas 8 metus nuo piniginės operacijos atlikimo ar sandorio sudarymo dienos, todėl Bendrovė neužtikrino tinkamo PPTFP registracijos žurnalų tvarkymo ir tuo galimai pažeidė informacijos saugojimo reikalavimus, nurodytus PPTFPĮ 19 straipsnio 5 dalyje, FNTT taisyklių 5.2 papunktyje, PPTFPĮ 19 straipsnio 12 dalyje. Komisija pritarė Įsakyme padarytai išvadai, kad Bendrovės tvarkomas PPTFP registracijos žurnalas neatitiko PPTFP reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, tai yra Bendrovės Klientų, laimėjusių didesnės kaip 1 000 eurų vertės laimėjimą, registracijos žurnale neregistruojami laimintys bilietai (turtas, dėl kurio sudaromas sandoris), todėl Bendrovė neužtikrino tinkamo PPTFP registracijos žurnalų tvarkymo ir tuo pažeidė informacijos saugojimo reikalavimus, nurodytus PPTFPĮ 19 straipsnio 5 dalyje, FNTT taisyklių 5.2 papunktyje, PPTFPĮ 19 straipsnio 12 dalyje. Bendrovė pateikė patikslintą savo tvarkomo Klientų, laimėjusių didesnės kaip 1 000 eurų vertės laimėjimą, registracijos žurnalo formą, kurioje loterijos bilietą įtraukė kaip būtiną užpildyti minėto registracijos žurnalo duomenį. Įsakyme nustatyta, kad Bendrovės Pranešimų Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai bei įtartinų piniginių operacijų ir sandorių registracijos žurnale: 1) nenumatyta fiksuoti kliento duomenis (vardas, pavardė, asmens kodas (užsieniečio – gimimo data), pilietybė) (FNTT taisyklių 5.1 papunktis), o numatyta registruoti tik naudos gavėjo duomenis – minėto žurnalo stulpelis ,,Operacijos naudos gavėjo vardas, pavardė“; 2) nenumatyta fiksuoti duomenis apie piniginę operaciją arba sandorį (FNTT taisyklių 5.2 papunktis). Bendrovei pateikus atnaujintą Bendrovės Pranešimų Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai bei įtartinų piniginių operacijų ir sandorių registracijos žurnalą, matyti, kad Bendrovė papildė žurnalo stulpelio pavadinimą, kuriame numatyta registruoti ir kliento duomenis (stulpelis ,,Kliento – naudos gavėjo vardas, pavardė“). Tačiau Įsakymu nustatyta, kad Bendrovė vis dar neužtikrina, kad Bendrovės Pranešimų Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai bei įtartinų piniginių operacijų ir sandorių registracijos žurnale būtų numatyta registruoti duomenis apie piniginę operaciją arba sandorį taip, kaip numato FNTT taisyklių 5.2 papunktis. 2024 m. kovo 12 d. Bendrovė pateikė pakoreguotą Bendrovės Pranešimų Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai bei įtartinų piniginių operacijų ir sandorių registracijos žurnalą, kuriame numatyta fiksuoti duomenis apie piniginę operaciją arba sandorį, taip kaip numatyta FNTT taisyklių 5.2 papunktyje. Išnagrinėjusi visus turimus dokumentus ir informaciją, Komisija pritarė Įsakyme padarytai išvadai, kad Bendrovės Pranešimų Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai bei įtartinų piniginių operacijų ir sandorių registracijos žurnale nenumatyta registruoti kliento duomenis (vardas, pavardė, asmens kodas (užsieniečio – gimimo data), pilietybė) ir duomenis apie piniginę operaciją arba sandorį, todėl Bendrovė neužtikrino tinkamo PPTFP registracijos žurnalų tvarkymo, tuo pažeidė informacijos saugojimo reikalavimus, nurodytus PPTFPĮ 19 straipsnio 1 dalyje, FNTT taisyklių 6 punkte. Dėl atsakingo asmens. Komisijai perduoto Įsakymo 2.2 ir 2.3 papunkčiuose nurodyta, kad už visus konstatuotus galimus pažeidimus atsakingu laikytinas (duomenys neskelbtini). Nustatyta, kad (duomenys neskelbtini) atsakingas už pinigų plovimo prevenciją Bendrovėje (PPTFP aprašo 1.4 papunktis), taip pat (duomenys neskelbtini) įtraukia informaciją į registracijos žurnalus (PPTFP aprašo 12.3 papunktis). Vertinant nustatytų pažeidimų sunkumą ir trukmę, nustatyta, kad Bendrovė, Klientų, laimėjusių didesnės kaip 1 000 eurų vertės laimėjimą, registracijos žurnale nefiksavo laiminčio loterijos bilietų numerio ir neužtikrino minėtų loterijos bilietų saugojimo. Tokie Bendrovės veiksmai, vadovaujantis PPTFPĮ 34 straipsnio 1 dalies 3 punktu, laikytini šiurkščiu PPTFPĮ pažeidimu. Komisija, įvertinusi pažeidimų trukmę, daro išvadą, kad padaryti pažeidimai buvo trunkamojo pobūdžio, nes patikrinimo metu nustatyta, kad Bendrovė Klientų, laimėjusių didesnės kaip 1 000 eurų vertės laimėjimą, registracijos žurnale neregistravo duomenų apie laimėjusius loterijos bilietus, kai laimėjimas viršija 1000 eurų, ko pasekoje ir minimų loterijos bilietų nesaugojo 8 metus nuo piniginės operacijos atlikimo ar sandorio sudarymo dienos. Taip pat nustatyta, kad pagal Bendrovės pateiktą informaciją apie loterijos bilietų, loterijos kompiuterinės sistemos duomenų bazių išrašus, pagal kuriuos išmokėti (išduoti) laimėjimai, saugojimą, Bendrovė minėtus loterijos bilietus, loterijos kompiuterinės sistemos duomenų bazių išrašus saugojo 5 kalendorinius metus, skaičiuojant nuo kitų metų, einančių po tų metų, kada laimėjimai buvo išmokėti (išduoti), sausio 1 d. Nustatyta, kad pažeidimai pašalinti, nes Bendrovė 2024 m. sausio 30 d. raštu Nr. 1-235 pateikė patikslintą Bendrovės tvarkomo Klientų, laimėjusių didesnės kaip 1 000 eurų vertės laimėjimą, registracijos žurnalo formą, kurioje loterijos bilietą įtraukė kaip būtiną užpildyti minėto registracijos žurnalo duomenį. Taip pat, (duomenys neskelbtini) Posėdžiu metu nurodė, kad Bendrovė saugo laimėjusius bilietus, kai laimėjimas viršija 1000 eurų, 8 metus. Bendrovė tiesiogiai dėl padarytų pažeidimų negavo pajamų ar kitos turtinės naudos, neišvengė nuostolių, padaryti pažeidimas nesukėlė žalos žaidėjų bei visuomenės teisėms ir teisėtiems interesams. Vertinant Bendrovės kaltę, nenustatyta, kad Bendrovės veiksmai, susiję su PPTFPĮ 19 straipsnio 5 ir 12 dalių, FNTT taisyklių 5.2 papunkčio pažeidimais, buvo padaryti tyčia. Bendrovė anksčiau nėra padariusi pažeidimų, susijusių su PPTFPĮ nuostatų reikalavimų nesilaikymu ir jai nebuvo taikytos poveikio priemonės, nustatytos PPTFPĮ. Taip pat patikrinimo metu Bendrovė aktyviai bendradarbiavo su Priežiūros tarnyba, laiku teikė Priežiūros tarnybai jos prašomus dokumentus ir informaciją, išsamiai paaiškino su nustatytu pažeidimu susijusias aplinkybes. PPTFPĮ įtvirtintų atsakomybę sunkinančių aplinkybių nenustatyta. Konstatuota: 1) Bendrovės tvarkomas PPTFP registracijos žurnalas neatitiko PPTFP reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, tai yra Bendrovės Klientų, laimėjusių didesnės kaip 1 000 eurų vertės laimėjimą registracijos žurnale neregistruojami laimintys bilietai (turtas, dėl kurio sudaromas sandoris), todėl Bendrovė neužtikrino tinkamo PPTFP registracijos žurnalų tvarkymo ir tuo pažeidė informacijos saugojimo reikalavimus, nurodytus PPTFPĮ 19 straipsnio 5 dalyje, FNTT taisyklių 5.2 papunktyje, PPTFPĮ 19 straipsnio 12 dalyje; 2) Bendrovės Pranešimų Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai bei įtartinų piniginių operacijų ir sandorių registracijos žurnale nenumatyta registruoti kliento duomenis (vardas, pavardė, asmens kodas (užsieniečio – gimimo data), pilietybė) ir duomenis apie piniginę operaciją arba sandorį, todėl Bendrovė neužtikrino tinkamo PPTFP registracijos žurnalų tvarkymo, tuo pažeidė informacijos saugojimo reikalavimus, nurodytus PPTFPĮ 19 straipsnio 1 dalyje, FNTT taisyklių 6 punkte. Nutarta: 1. Vadovaujantis PPTFPĮ 36 straipsnio 1 dalies 1 punktu, įspėti Bendrovę dėl šio įsakymo 2.1 papunktyje konstatuotų pažeidimų. 2. Vadovaujantis įsakymo dėl mažareikšmiškumo 5.6 - 5.7 papunkčiais, šio įsakymo 2.2 papunktyje konstatuotą pažeidimą laikyti mažareikšmiu teisės aktų reikalavimų pažeidimu. 3. Vadovaujantis PPTFPĮ 33 straipsnio 3 dalies 2 punktu, esant PPTFPĮ 38 straipsnyje nustatytoms sąlygoms, nutraukti PPTFPĮ 19 straipsnio 1 dalies, FNTT taisyklių 6 punkto pažeidimo tyrimą (klausimo dėl poveikio priemonės (priemonių) taikymo svarstymą) ir „Euloto“, UAB netaikyti poveikio priemonių dėl šio įsakymo 2.2 papunktyje konstatuoto pažeidimo. 4. Informuoti „Euloto“, UAB apie tai, kad už pakartotinai per vienerius metus padarytą tapatų šio įsakymo 2.2 papunktyje konstatuotą pažeidimą, kuris, vadovaujantis įsakymo dėl mažareikšmiškumo 5.6 - 5.7 papunkčiais, buvo pripažintas kaip mažareikšmis, „Euloto“, UAB bus taikomos PPTFPĮ numatytos poveikio priemonės.

          Pranešėjai:
            Dalyviai:

              4. Dėl UAB „Party Casino“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento papildymų patvirtinimo. Nutarta patvirtinti UAB „Party Casino“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento papildymus.

              Pranešėjai:
                Dalyviai:

                  5. Dėl UAB „Baltic Bet“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento pakeitimų ir papildymų patvirtinimo. Nutarta patvirtinti UAB „Baltic Bet“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento pakeitimus ir papildymus.

                  Pranešėjai:
                    Dalyviai:

                      6. Dėl UAB „Nesė“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento pakeitimų ir papildymų patvirtinimo. Nutarta patvirtinti UAB „Nesė“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento pakeitimus ir papildymus.

                      Pranešėjai:
                        Dalyviai:

                          7. Dėl Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos veiklos organizavimo klausimų aptarimo.

                          Pranešėjai:
                            Dalyviai: