Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pasitarimas
2024-02-29, 09:45
Svarstomi klausimai:
1. Dėl „adp Merkur Gmbh“ gaminamų lošimo įrenginių tipo patvirtinimo ir jo įregistravimo Lietuvos lošimo įrenginių registre.
Nutarta patvirtinti „adp Merkur Gmbh“ gaminamų lošimo įrenginių tipą ir jį įregistruoti Lietuvos lošimo įrenginių registre.
Pranešėjai:
Dalyviai:
2. Dėl atlikto UAB „Top Sport“ neplaninio specialiojo patikrinimo pagal 2023 m. rugpjūčio 30 d. pavedimą patikrinti Nr. PT-30.
Patariamajai komisijai sprendimui dėl baudos skyrimo ir jos dydžio nustatymo priimti (toliau – Komisija) buvo perduotas Priežiūros tarnybos direktoriaus 2024 m. sausio 12 d. įsakymas Nr. DIE-40 „Dėl atlikto UAB „Top Sport“ neplaninio specialiojo patikrinimo pagal 2023 m. rugpjūčio 30 d. pavedimą patikrinti Nr. PT-30“ (toliau – Įsakymas).
Įsakymu nustatyta, kad Priežiūros tarnyba gavo Pareiškėjo pranešimą, kad UAB ,,Top Sport“ (toliau – Bendrovė) leidžia Pareiškėjui lošti nuotolinius lošimus, nors jis duomenys neskelbtini yra pateikęs prašymą neleisti lošti, tačiau Bendrovė vis tiek jam leidžia lošti, daryti pavedimus iš ir į lošimų sąskaitą.
Pareiškėjas buvo patikrintas Apribojusių savo galimybę lošti asmenų registre (toliau – Registras). Nustatyta, kad Pareiškėjas nuo duomenys neskelbtini yra įtrauktas į Registrą ir yra draudžiama leisti jam dalyvauti nuotoliniuose lošimuose iki duomenys neskelbtini.
Komisijai perduotame Įsakyme nustatyta, kad Bendrovė neužtikrino, kad Pareiškėjas, kuris yra pateikęs prašymą neleisti lošti ir duomenys neskelbtini yra įtrauktas į Registrą, nuo duomenys neskelbtini iki duomenys neskelbtini neloštų Bendrovės organizuojamų nuotolinių lošimų, ir tokiu būdu galimai pažeidė ALĮ 10 straipsnio 21 dalies nuostatą. Atsakingu už konstatuotą galimą pažeidimą laikytinas Bendrovės atsakingas asmuo.
Bendrovė, organizuodama nuotolinius lošimus ir būdama atsakinga už tinkamą ALĮ nuostatų įgyvendinimą, privalo pasirinkti tinkamas priemones ALĮ reikalavimams įgyvendinti, tai yra turi užtikrinti, kad asmenims, pateikusiems prašymus neleisti lošti, nebūtų leidžiama dalyvauti nuotoliniuose lošimuose, šiuo konkrečiu atveju neskyrė maksimalių pastangų ir priemonių, jog Pareiškėjui, pateikusiam prašymą neleisti lošti, nebūtų suteikta tokia galimybė, kadangi tuo metu galiojusios sistemos buvo konfigūruotos taip, kad asmenų tikrinimas Registre vykdavo tik jiems iš naujo prisijungus, t. y. pradedant naują sesiją arba jungiantis prie paskyros Bendrovėje pirmą kartą. Pareiškėjas negali būti atsakingas už tai, kad Bendrovė nesiėmė tinkamų priemonių, kad būtų užtikrinti ALĮ 10 straipsnio 21 dalyje įtvirtinti reikalavimai.
ALĮ 10 straipsnio 21 dalis aiškiai ir nedviprasmiškai nustato, jog šių reikalavimų (asmenis, pateikusius prašymus neleisti lošti, draudžiama įleisti į lošimo organizavimo vietas ir leisti jiems dalyvauti nuotoliniuose lošimuose) vykdymą privalo užtikrinti lošimų organizatorius.
Bendrovės argumentai, jog pažeidimą lėmė Pareiškėjo atlikti nesąžiningi veiksmai, yra teisiškai nereikšmingi, laikytini gynybine pozicija, kadangi ne lošėjui, o lošimų organizatoriui imperatyviai nustatyta pareiga užtikrinti ALĮ 10 straipsnio 21 dalies reikalavimus.
Bendrovės siūlomas aiškinimas eliminuoti Bendrovės atsakomybę dėl galimai nesąžiningų lošėjo veiksmų iš esmės paneigtų Bendrovės kaip licencijuotos veiklos vykdytojo pareigas elgtis atidžiai ir rūpestingai. Komisija pažymėjo, kad šiuo atveju lošėjo atlikti veiksmai yra tik pasekmė Bendrovės netinkamo nuotolinių lošimų veiklos organizavimo, todėl atitinkamai Bendrovė privalo prisiimti atsakomybę už ALĮ 10 straipsnio 21 dalies reikalavimo neįgyvendinimą. Faktas, kad lošėjas, būdamas įtrauktas į Registrą, nuo duomenys neskelbtini iki duomenys neskelbtini turėjo galimybę lošti Bendrovės organizuojamus nuotolinius lošimus, rodo nepakankamą Bendrovės rūpestingumą, jos nuotolinių lošimų veiklos organizavimo trūkumus, kurie lėmė, kad nebuvo tinkamai užtikrintas ALĮ 10 straipsnio 21 dalies reikalavimo įgyvendinimas.
Bendrovė, būdama atsakinga už tinkamą ALĮ nuostatų įgyvendinimą, privalo tam skirti maksimalias galimas pastangas ir priemones, taip pat įsitikinti, ar pasirinktos taikomos priemonės bus pakankamos, siekiant užtikrinti ALĮ nuostatų įgyvendinimą.
Bendrovė nuotolinius lošimus organizuoja nuo 2016 metų, Bendrovė nėra verslo naujokė šioje srityje, todėl turėjo pakankamai laiko įsivertinti galimas veiklos rizikas ir taikytinas efektyvias priemones ALĮ 10 straipsnio 21 dalies reikalavimo įgyvendinimui.
Komisijos posėdžio metu Bendrovės atstovas sutiko, kad priemonių, kurios būtų padėjusios užkirsti kelią minėtam pažeidimui, Bendrovė turėjo galimybę imtis ir anksčiau, tačiau sistema tuo metu buvo sukonfigūruota taip, kad tikrino asmenis tik registruojantis ir kiekvieną kartą prieš jungiantis prie savo paskyros. Bendrovė patikrinimo metu teiktuose paaiškinimuose nurodė, kad neturėjo įsidiegusi techninio sprendimo, kuris automatiškai po tam tikro laiko atjungtų lošėją nuo turimos lošimų paskyros, tikslu neleisti asmeniui nuolat būti prisijungusiam prie savo lošimų paskyros ir tokiu būdu netikrinant jo Registre, kadangi tai nebuvo privaloma. Pasak Bendrovės, vadovautasi Priežiūros tarnybos nurodymais, kurie buvo pateikti lošimus organizuojančioms bendrovėms, kuriuose aiškiai buvo nurodyta, jog lošėjui pirmą kartą kuriant savo paskyrą arba jungiantis prie jau sukurtos paskyros programinė įranga, skirta nuotoliniams lošimams organizuoti, kreipiasi į Registrą. Tokia Bendrovės pozicija įvertinta kritiškai.
Pačios lošimus organizuojančios Bendrovės turi pareigą pasirinkti tinkamas priemones ir būdus užtikrinti ALĮ 10 straipsnio 21 dalies nuostatos įgyvendinimą. Komisija pritarė Patikrinimo akte padarytai išvadai, kad Bendrovė šiuo konkrečiu atveju neskyrė maksimalių pastangų ir priemonių, jog Pareiškėjui, pateikusiam prašymą neleisti lošti, nebūtų suteikta tokia galimybė, kadangi tuo metu galiojusios sistemos buvo konfigūruotos taip, kad asmenų tikrinimas Registre vykdavo tik jiems iš naujo prisijungus, t. y. pradedant naują sesiją arba jungiantis prie paskyros Bendrovėje pirmą kartą.
Konstatuota, kad Bendrovė neužtikrino, kad pareiškėjas, kuris yra pateikęs prašymą neleisti lošti ir duomenys neskelbtini yra įtrauktas į Registrą, nuo duomenys neskelbtini iki duomenys neskelbtini neloštų Bendrovės organizuojamų nuotolinių lošimų, ir tokiu būdu pažeidė ALĮ 10 straipsnio 21 dalies nuostatą.
Nutarta už konstatuotą pažeidimą Bendrovei skirti 25 000 Eur baudą.
Pranešėjai:
Dalyviai:
3. Dėl UAB „Amber Gaming“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento papildymų patvirtinimo.
Nutarta patvirtinti UAB „Amber Gaming“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento papildymus.
Pranešėjai:
Dalyviai:
4. Dėl atlikto UAB „OLYMPIC CASINO GROUP BALTIJA“ neplaninio specialiojo patikrinimo pagal 2023 m. lapkričio 21 d. pavedimą patikrinti Nr. PT-37.
Priežiūros tarnyboje buvo gautas Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Pinigų plovimo prevencijos valdybos (toliau – FNTT) raštas kuriame nurodyta, kad azartinius lošimus organizuojanti UAB „Olympic casino group Baltija“ (toliau – Bendrovė), informavo apie į lošimo namus „Olympic casino“ atvykusį asmenį duomenys neskelbtini, kuris yra pateikęs prašymą neleisti lošti ir kuris registracijos metu panaudojo kito asmens vairuotojo pažymėjimą, bei sustabdytą jo duomenys neskelbtini Eur vertės žetonų keitimą į grynuosius pinigus.
Nustatyta, kad duomenys neskelbtini buvo įleistas į lošimo namus „Olympic casino“, esančius Naujojo Sodo g. 1A, Klaipėda, nors asmuo yra pateikęs prašymą Lošimų priežiūros tarnybai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Priežiūros tarnyba) neleisti lošti ir įtrauktas į Apribojusių savo galimybę lošti asmenų registrą (toliau – Registras). Registracijos metu duomenys neskelbtini pateikė kito asmens vairuotojo pažymėjimą, dėl ko buvo iškviesta policija. duomenys neskelbtini grįžus į lošimo namus ir norint atlikti žetonų keitimą į grynuosius pinigus, asmuo buvo patikrintas Registre, iš kurio buvo gautas atsakymas, kad duomenys neskelbtini taikomi apribojimai.
Siekiant įvertinti, ar yra pagrindas pradėti neplaninį specialųjį patikrinimą, buvo renkama informacija.
Įvertinus surinktą informaciją, Priežiūros tarnyboje buvo priimtas sprendimas pradėti Bendrovės neplaninį specialųjį patikrinimą.
ALĮ 20 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad azartinius lošimus organizuojančios bendrovės privalo patikrinti klientų, įeinančių į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatoriaus punktus, tapatybę.
Patikrinimo metu nustatyta, kad Bendrovės lošimų namuose (kazino), esančiuose Naujojo Sodo g. 1A, Klaipėdoje, duomenys neskelbtini dirbo Bendrovės darbuotojas, duomenys neskelbtini, kurio darbo procesus reglamentuoja su pareigybės funkcijomis susiję vidiniai įmonės aktai, procedūros, instrukcijos ir kt. ir LR Azartinių lošimų įstatymas, reglamentai, Priežiūros tarnybos direktoriaus įsakymai, Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymas (toliau – PPTFPĮ), o Bendrovės pateikti vidiniai dokumentai nurodo klientų aptarnavimo specialisto atsakomybes ir aiškiai apibrėžta, kas atliekama tapatybės nustatymo ir patikrinimo metu.
Bendrovės darbuotojas, duomenys neskelbtini pasirašytinai supažinęs su pareiginiais nuostatais.
Bendrovės darbuotojas duomenys neskelbtini savo paaiškinimuose nurodė, kad duomenys neskelbtini jam dirbant naktinėje pamainoje, apie duomenys neskelbtini apsilankė asmuo, kuris registracijos metu pateikė kito asmens vairuotojo pažymėjimą, kurį paėmus, bei tikrinant duomenis, net nekilo įtarimų, kad tai yra ne tas asmuo - dokumentas atrodė tikras, nebuvo klastojimo požymių, galiojantis, su asmens parašu, nuotrauka taip pat buvo ryški ir įžiūrima; dokumente buvo asmens panašumų, dokumente asmuo apsiskutęs, o gyvai atvyko su ilgesne barzda, veido bruožai- nosis, akys, plaukų linija bei šukuosena atrodė panašūs. Ir tik praėjus maždaug valandai kilo įtarimų, kad asmuo, prisistatęs kaip kitas asmuo labai matytas, nors pagal Bendrovės operacinių sistemų duomenis tai buvo pirmas šio asmens apsilankymas Bendrovės lošimo namuose (kazino) Klaipėdoje (adresu Naujojo Sodo g. 1A) bei paprašius šio asmens pasakyti savo asmens kodą, šis išsisukinėjo, o per tą laiką Bendrovės operacinių sistemų pagalba patikrino jo draugų vizitų istoriją bei pastebėjo, kad tuomet lankėsi duomenys neskelbtini, kuris Bendrovės duomenų bazės nuotraukose atrodė identiškai kaip tą vakarą apsilankęs asmuo, kad atvykusiems policijos pareigūnams asmuo duomenys neskelbtini pripažino, kad į lošimo namus (kazino) pateko pateikęs ne savo asmens dokumentą.
Konstatuota, kad Bendrovės darbuotojas duomenys neskelbtini, dirbęs duomenys neskelbtini Bendrovės lošimo namuose (kazino) esančiuose Naujojo Sodo g. 1A, Klaipėdoje, nenustatė, kad duomenys neskelbtini atėjęs asmuo ir pateikęs ne savo asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą, nėra pateikto dokumento savininkas, bei neužtikrino, jog šis asmuo, kuris pateikė ne savo asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą, nebūtų įleistas į Bendrovės lošimo namus (kazino), tokiu būdu pažeidė PPTFPĮ 9 straipsnio 9 dalies nuostatą ir PPTFPĮ 10 straipsnio 1, 11 ir 6 dalių nuostatas, ko pasėkoje neužtikrino, kad asmuo, kuris tuo metu buvo pateikęs prašymą neleisti lošti, nebūtų įleistas į Bendrovės lošimo namus (kazino), ir neloštų, tokiu būdu pažeidė ALĮ 10 straipsnio 21 dalies nuostatą.
Nutarta Bendrovės darbuotojui duomenys neskelbtini surašyti administracinio nusižengimo protokolą už Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau -ANK) 134 straipsnio 8 dalies pažeidimą (Azartinių lošimų organizavimo tvarkos pažeidimas arba lošimo reglamento pažeidimas) ir ANK už 198 straipsnio 1 dalies pažeidimą (Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme nustatytų kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo priemonių įgyvendinimo tvarkos pažeidimas) dėl konstatuoto azartinių lošimų organizavimo tvarkos pažeidimo.
Pranešėjai:
Dalyviai:
5. Dėl atlikto tyrimo pagal 2023 m. lapkričio 7 d. pavedimą atlikti tyrimą Nr. PAT-69.
Priežiūros tarnybos Kontrolės skyriaus darbuotojai duomenys neskelbtini TikTok paskyroje pavadinimu duomenys neskelbtini užfiksavo tiesioginių vaizdo transliacijų metu organizuojamą žaidimą, kuris galimai pažeidžia Lietuvos Respublikos loterijų įstatymo (toliau – LĮ, Loterijų įstatymas) nuostatas, kadangi minėtas žaidimas atitinka visus loterijos požymius, nurodytus Loterijų įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje, kuri nustato, kad loterija laikytinas žaidimas įsigytais bilietais siekiant piniginių ir (ar) daiktinių laimėjimų ir (arba) neatlyginamų paslaugų, atsitiktinai tenkančių pagal bilietų duomenis. Taigi, visais loterijos požymiais (bilieto pirkimas bei atsitiktinis prizo lošimas pasižymintis aukščiau minėtas duomenys neskelbtini organizuotas žaidimas galimai laikytinas loterija, kurios organizavimui reikalinga loterijų veiklos licencija.
duomenys neskelbtini paskyroje tiesioginių vaizdo transliacijų metu organizuoto žaidimo metu prisijungusiems asmenims buvo siūloma už TikTok virtualias monetas (angl. „coins“) įsigyti virtualius loterijos bilietus. Vienas iš TikTok funkcionalumų yra tai, kad paskyras šiame socialiniame tinkle turintys asmenys (tame tarpe ir duomenys neskelbtini) iš savo sekėjų gali gauti virtualių dovanų, pavyzdžiui.: virtualų medį, virtualų voriuką, virtualų liūtą ir pan. Kiekviena iš virtualių dovanų kainuoja tam tikrą kiekį TikTok virtualių monetų. Iš vaizdo įrašų turinio matyti, kad, pavyzdžiui, virtualus medis galimai kainavo 500 virtualių pinigų, virtualus voriukas – galimai kainavo 200 virtualių pinigų. Prisijungus prie savo TikTok paskyros, virtualių monetų galima įsigyti, naudojantis mokėjimo kortelėmis. Virtualių monetų kaina, remiantis atliktomis momentinėmis ekrano nuotraukomis, buvo: 70 virtualių monetų – 0,85 Eur, 350 virtualių monetų – 4,15 Eur, 700 virtualių monetų – 8,29 Eur ir pan. (Priedas Nr. 2 ir Priedas Nr. 3 prie šio tarnybinio pranešimo). Taigi TikTok sekėjai, dalyvaujantys duomenys neskelbtini organizuojamame žaidime, už pinigus įsigijo tam tikrą kiekį virtualių monetų ir tuomet, norėdami dalyvauti žaidime, siuntė duomenys neskelbtini virtualią dovaną (virtualų voriuką ar virtualų medį), kainuojančią atitinkamą kiekį virtualių monetų (200 / 500 virtualių monetų) ir tokiu būdu įsigijo bilietą dalyvauti duomenys neskelbtini organizuotame žaidime.
duomenys neskelbtini vykdomame žaidime dalyviai siekė daiktinio laimėjimo, o pats žaidimas buvo vykdomas tokiu būdu, jog už dalyvavimą žaidime, kaip atsiskaitymo priemonė, duomenys neskelbtini buvo siunčiamos virtualios dovanos. Žaidimo dalyviai virtualių dovanų TikTok programoje galėjo įsigyti už virtualias monetas, kurias asmuo galėjo nusipirkti TikTok programoje, įmokant eurus. duomenys neskelbtini organizuoto žaidimo dalyviai savo noru rizikavo netekti įmokėtos sumos. Pralaimėjimo atveju dalyvis netekdavo savo už žaidimą sumokėtų TikTok programos virtualių monetų, atsiųstų duomenys neskelbtini virtualios dovanos forma. Laimėjimą arba pralaimėjimą lėmė atsitiktinumas – duomenys neskelbtini sukamas laimės ratas, sudarytas iš 24 pozicijų (langelių), iš kurių, kaip matyti iš Video_1 – Video_8 du langeliai buvo laimingi: raudonai pažymėta skiltis reiškė sportinio kostiumo (žaidime įvardijami „treningai“) laimėjimą arba skiltis, kurioje pažymėta „JK“ reiškė bilieto, suteikiančio teisę tiesioginės transliacijos metu stebėti nestandartinių kovų renginį „Jugle King“, laimėjimą, todėl TikTok programoje vykdomas žaidimas turi visus loterijos požymius, todėl jo organizavimas, neturint loterijų veiklos licencijos, galimai pažeidžia Loterijų įstatymo nuostatas.
Priežiūros tarnyboje buvo priimtas sprendimas pradėti tyrimą dėl duomenys neskelbtini paskyroje (socialiniame tinkle TikTok) duomenys neskelbtini organizuoto žaidimo / loterijos, siekiant nustatyti ar nebuvo pažeistos Loterijų įstatymo 28 straipsnio 1 dalies nuostatos (draudžiama organizuoti loterijas, nenurodytas šiame įstatyme arba pažeidžiant jame nustatytą tvarką).
Siekiant nustatyti atsakingą asmenį, dėl kurio veikimų buvo galimai pažeista Loterijų įstatymo 28 straipsnio 1 dalis, tyrimo metu buvo būtina išsiaiškinti, kurio subjekto valia tiesiogiai ar netiesiogiai sąlygojo Loterijų įstatymo 28 straipsnio 1 dalies nuostatų pažeidimą. Remiantis tyrimo metu surinkta medžiaga, duomenys neskelbtini paaiškinimu ir jo teikimo metu pakartotinai Priežiūros tarnybai persiųstais duomenys neskelbtini atsakymais, nustatyta, kad duomenys neskelbtini yra laikytinas asmeniu, atsakingu už duomenys neskelbtini paskyroje (socialiniame tinkle TikTok) Loterijų įstatymo 28 straipsnio 1 dalies nuostatos reikalavimų neatitinkančių veiksmų atlikimą – tiesioginių transliacijų metu organizuotą žaidimą / loteriją, kuri pažeidžia Loterijų įstatymo nuostatas, kadangi jis atitinka visus loterijos požymius, nurodytus Loterijų įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje, kuri nustato, kad loterija laikytinas žaidimas įsigytais bilietais siekiant piniginių ir (ar) daiktinių laimėjimų ir (arba) neatlyginamų paslaugų, atsitiktinai tenkančių pagal bilietų duomenis. Taigi, visais loterijos požymiais: 1) bilieto pirkimas; 2) atsitiktinis prizo lošimas, pasižymintis žaidimas laikytinas loterija, kurios organizavimui reikalinga loterijų veiklos licencija.
Loterijų įstatymo 9 straipsnyje nustatyta, kas turi teisę organizuoti loterijas.
Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 134 straipsnio 6 dalis numato, kad loterijų organizavimo tvarkos arba loterijos taisyklių pažeidimas, išskyrus šio straipsnio 2, 3, 4, 5 dalyse nurodytus pažeidimus, užtraukia baudą nuo devynių šimtų iki vieno tūkstančio keturių šimtų eurų.
Konstatuota, kad duomenys neskelbtini yra laikytinas asmeniu, atsakingu už socialiniame tinkle TikTok organizuotą žaidimą, kuris atitinka Loterijų įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje nustatytus loterijos požymius, neturint pagal LĮ 9 straipsnį loterijų veiklai išduotos licencijos, taip pažeidžiant LĮ 28 straipsnio 1 dalį.
Nutarta atsakingam asmeniui – duomenys neskelbtini surašyti administracinio nusižengimo protokolą už ANK 134 straipsnio 6 dalies pažeidimą (Loterijų organizavimo tvarkos arba loterijos taisyklių pažeidimas, išskyrus šio straipsnio 2, 3, 4, 5 dalyse nurodytus pažeidimus) dėl konstatuoto loterijų organizavimo tvarkos pažeidimo.
Pranešėjai:
Dalyviai:
6. Dėl UAB „Baltic Bet“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento papildymų patvirtinimo.
Nutarta patvirtinti UAB „Baltic Bet“ nuotolinio lošimo organizavimo reglamento papildymus.
Pranešėjai:
Dalyviai:
7. Dėl vadovybinės vertinamosios Priežiūros tarnybos Kokybės vadybos sistemos (KVS), atitinkančią standarto ISO 9001, analizės.
Nutarta peržiūrėti ir, esant poreikiui, atnaujinti Kokybės politiką bei procesų šeimininkų sąrašą.
Pranešėjai:
Dalyviai:
8. Dėl Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos veiklos organizavimo klausimų aptarimo.
Pranešėjai:
Dalyviai: